SAYI 70 | ŞUBAT 2023

PETLAS20 MİLYON DOLARLIK YATIRIMLA AKILLI DEPOLAMA SİSTEMİNE GEÇTİ

BAŞLARKEN

BAŞLARKEN

S. Safa ÖZCAN

Yönetim Kurulu Üyesi

Merhaba

Bu sayımızda da bir çok yenilikle sizlerle beraberiz.

Üretim teknolojilerimizi yeni gelişmeler doğrultusunda sistematik olarak güncellemeye devam ediyoruz. Bunun en yeni adımı, 20 milyon dolarlık yeni teknoloji yatırımıyla devreye aldığımız Akıllı Depolama Sistemi . Yeni depolama sistemi sayesinde üretim prosesinin ardından son kontrol ve otomatik test süreçleri tamamlanan lastikler el değmeden, robotik sistemler vasıtası ile depo alanına transfer ediliyor. Son teknoloji otomasyonel taşıma sistemleri ile çok katlı depolama alanında depolanan lastikler sistematik şekilde sevk ediliyor. Toplamda 1 milyon adedin üzerinde; binek, SUV ve hafif ticari araç lastiği depolama kapasitesine sahip sistemimiz kararlı adımlarla sürdürdüğümüz yatırım faaliyetlerimizden sadece bir tanesi. Teknoloji ve Ar-Ge’ye olan yatırımlarımızın yanında sürdürülebilir bir geleceğe yönelik yaptığımız yatırımlarımız da devam ediyor.

Bunlardan ilki yakın zamanda Petlas fabrikamızda uygulamaya aldığımız ve yenilenebilir enerji kullanımına yönelik yaptığımız 19 milyon dolarlık dev Güneş Enerjisi Santrali yatırımı. İkincisi ise; buhar üretimine yönelik 40 milyon dolarlık yeni nesil teknolojili akışkan yataklı kazan yatırımımız. Bu yatırımlar sayesinde çok yakın bir zamanda Petlas fabrikasında tükettiğimiz toplam enerji miktarının %60’ını sürdürülebilir kaynaklardan elde edeceğiz.

İstikrarlı bir şekil de yıllardır Petlas markamızla spora destek vermeyi sürdürüyoruz. İsim sponsoru olduğumuz Petlas 2022 Türkiye Offroad Şampiyonası’nda dereceye giren tüm sporcuları kutluyor, bunun bir parçası olmaktan AKO ailesi olarak heyecan duyduğumuzu belirtmek istiyoruz.

Sumitomo tarafında ise Subaru ve Lexus gibi prestijli markalar yeni modellerinde fabrika orjinal ekipman lastiği olarak Dunlop’u tercih ederken, Nissan da Falken’le yola çıkmaya karar verdi. Dünyanın en iyi markalarıyla olan işbirliğimizin başarılı sonuçlarını görmek bizleri bir kez daha gururlandırdı.

AKO Grup olarak AKO Jant’a yaptığımız yatırımların karşılığını, IVECO’nun resmi jant tedarikçisi olarak almaya devam ediyoruz. Global taşımacılık dünyasının öncülerinden IVECO ile yaptığımız birliği kapsamında iki ayrı ebatta jant tedarik edeceğiz.

Global arenada Dubai Automechanika Fuarı'nda yer aldığımız Turbo Akü markamız , en çok ziyaret edilen akü stantlardan biri oldu. Üçüncü kez katıldığımız fuar, bir kez daha Dubai ve çevre pazarlarda önemli ve verimli birliklerimizin ilk adımları oldu.

EDİTÖRDEN

Esra Ertuğrul Boran

AKO Grup Pazarlama Müdürü

Merhaba

/akogrup /petlas /turboaku

AKO HABER dergimizde 70. sayıya ulaşmış olmanın gururunu yaşıyoruz. Sayısız haber, röportaj, başarı, bayi hikayesi, yenilik ve nicelerini sizlerle paylaştık ve paylaşmaya devam edeceğiz.

Bu sayımızda Yönetim Kurulu Üyelerimizle yaptığımız röportajlarda 2022 yılının değerlendirmesini ve 2023 planlarını okuyabilir, akıllı depo yatırımımızın hayatımızda neleri değiştireceğini takip edebilir ve gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak vizyonuyla hayata geçirdiğimiz yeni yatırımlar hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Bizleri heyecanlandıran bir projenin detaylarını da bu sayımızda sizlere iletiyor olacağız. Hem Petlas çalışanlarına hem de bayilerimize uzattığımız mikrofonla “Neden Petlas?” diye sorduk ve mikrofonu uzattığımız herkes kendi bakış açısıyla Neden Petlas’la çalışmayı tercih ettiklerini paylaştılar ve bizler de birbirinden keyifli cevaplardan oluşan bu özel bölümü sizlerin beğenisine sunduk bu sayıda.

Her ne kadar beklenen kış tam yüzünü göstermedi ve kar yağışı henüz gerçekleşmediyse de, hazırladığımız kapsamlı kış lastiği dosyasıyla kış koşullarında yol ve sürüş güvenliğinin ve kış lastiği kullanımının önemini bir kez daha birlikte hatırladık.

IVECO ile yaptığımız birliği, 2022’ye hızlı bir bakış attığımız röportajlar ve ”İhracattan Ar-Ge’ye AKO Vizyonu” yazılarımız keşfetmeniz için sizleri bekliyor.

“AKO Akü’den Akü Sektöründe Kadınların Önünü Açacak Hamle” başlıklı yazımızda ise Kadın Akücüler Gelişim ve Eğitim Birliği (KAGEB)’nin kuruluşuna dair tüm ayrıntıları öğrenebilirsiniz.

AKO’dan haberler kısmında TOBB üniversitesi ile imzaladığımız uzun dönem staj programının detaylarını, tüm fabrikalarımızda ve genel merkezimizde yapılan “Dünya Mühendisler Günü” kutlamasının ve 10-15 yılını tamamlayarak teşekkür plaketini alan çalışanlarımızın fotoğraflarına göz atabilirsiniz.

Fabrikadan Haberler bölümümüzde ise gençlerimiz için gerçekleştirdiğimiz etkinliklere büyük bir yer ayırdık. 70. sayımız; AKO grup olarak katıldığımız kariyer günleri ve etkinlikleri ile ayrıca Kırşehir Ahi Evran üniversitesi ile gerçekleştirdiğimiz protokol anlaşması ile dopdolu bir hal aldı! Ayrıca fabrikamızda gerçekleştirdiğimiz güvenlik tatbikatımız ve ustalık belgelerini sahiplerine ulaştırmamız ile birlikte, yine hareketli bir üç ayı geride bıraktık.

Bir sonraki sayımızda bir araya gelmek üzere, keyifli okumalar dilerim.

Yayın Sahibi

Abdulkadir Özcan Otomotiv Lastik San. ve Tic. adına Sabri Özcan

Sorumlu Yazı İşleri Müdürü

Mahmut Altınöz

Yönetim Yeri

AKO Kule, Söğütözü Mah. 2178. Cad. No: 6/15 Çankaya/AnkaraT: 0312 309 30 30 F: 0312 312 28 96 [email protected]

İçerik, Fotoğraf, Yayına Hazırlık,

Baskı, Dağıtım

www.reta.co

Yayın Türü ve Periyodu

Yaygın, Süreli Yayın

Yayın Şekli:

İki aylık, Türkçe

Basım Tarihi

ŞUBAT 2023

Baskı Adresi

Desen Basım Yayın ve Tanıtım Hiz. Ltd. Şti. Kırkkonaklar Mah. 381. Cad.No: 5/A Çankaya/AnkaraT: 0312 496 43 43 Sertifika No: 51449

AKO HABER dergisi Abdulkadir Özcan Otomotiv ve Lastik San. Tic. A.Ş. tarafından T.C. yasalarına uygun olarak yayınlanmaktadır. Derginin isim ve yayın hakkı Abdulkadir Özcan adına Sabri Özcan’a aittir. Dergide yayınlanan yazı ve fotoğrafların her hakkı saklıdır. İzinsiz kaynak gösterilerek dahi alıntı yapılamaz. Reklam sayfalarının içeriği ve markalar konusunda sorumluluk reklam verene aittir. AKO Haber, AKO’nun ücretsiz yayınıdır. Parayla satılamaz.

QR kodu okutarak Online dergi

içeriğine ulaşabilirsiniz.

HABER

Ağustos’22

İÇİNDEKİLER

KAPAK

PETLAS 20 MİLYON DOLARLIK YATIRIMLA AKILLI DEPOLAMA SİSTEMİNE GEÇTİ

Hakan Yalnız Petlas Genel Müdürü

20

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

PETLAS’TAN DEV SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YATIRIM

24

HABER

KIBRIS, DÜNYA YILDIZI DRİFT PİLOTLARINI AĞIRLADI

30

ŞEHİR

ÇİNİNİN BAŞKENTİ

KÜTAHYA

74

YURTDIŞI

GEZGİNLERİN ÜLKESİ

KAZAKİSTAN

66

2022'nin Başarı Hikayesi ..................................................................................................................... 6

İhracattan Ar-Ge'ye AKO Vizyonu ....................................................................................... 8

AKO'da 2022'de Neler Yaptık? ............................................................................................... 10

2022'nin Türkiye Offroad Şampiyonları Belli Oldu .................................... 12

Kış Lastiğine Geçmek İçin Kar Yağmasını Beklemeyin ...................... 14

Kışın Güvenli Sürüş İçin Bakım Şart ................................................................................ 16

Petlas Suda Kızaklama Riskine Karşı Sürücüleri Uyarıyor ............. 18

Gelecek İçin Bir Adım Daha İleri ......................................................................................... 25

Küçük Bir Fidan, Kocaman Bir Nefestir! .................................................................. 26

2022 Yılında 10 Bin 200 Ağaç Değerinde Enerji Tasarrufu Sağladık ............................................................................................................... 27

Çalışan Gözüyle Neden Petlas? ............................................................................................ 28

Bayi Gözüyle Neden Petlas? ..................................................................................................... 29

Yeni Subaru WRX S4 Dunlop SP Sport Maxx GT600A ile Yola Çıktı ................................................ 32

Falken ZE310A Ecorun Yeni Nissan X-Trail için Fabrika Çıkış Lastiği Seçildi ........................................................................................................ 34

AKO Jant'tan 1 Milyonu Aşkın Jant İhracı .............................................................. 37

AKO Jant IVECO'nun Resmi Tedarikçisi Oldu ................................................. 38

Petlas Çalışanlarına Doğum Günü Fidanları! ................................................... 40

Oryantasyon Günleri Tamamlandı ................................................................................... 40

AKO'da Dünya Mühendisler Günü Kokteyli .......................................................... 41

TOBB Üniversitesi ile Ortak Eğitim Programı .................................................. 43

AKO Grup Çalışanlarına Plaket ............................................................................................. 44

AKO Akü'den Akü Sektöründe Kadınların Önünü Açacak Hamle ....................................................................................... 47

Dubai Automechanika Fuarı'nda Yerimizi Aldık .......................................... 47

Kariyer Konferansında Öğrencilerle Buluştuk ................................................. 48

Liderlik Ruhumuzda Var .................................................................................................................. 48

Kırşehir Valisi Hüdayar Mete Buhara Petlas Fabrikasını Ziyaret Etti ................................................................................................. 50

Kırşehir Ticaret ve Sanayi Odası'nı Ziyaret .......................................................... 50

Petlas ile Ahi Evran Üniversitesi ArasındaProtokol İmzalandı ..................................................................................................................................... 51

Ahi Evran Üniversitesi Kariyer Etkinliği .................................................................... 52

Ar-Ge Eğitimleri Devam Ediyor ............................................................................................ 53

PETLAS İSG Ödül Töreni ................................................................................................................. 54

Yerel Düzey Saha ve Masabaşı Tatbikatı Yapıldı .......................................... 55

Fabrikamızda Ustalık Belgeleri Dağıtıldı ................................................................. 56

Döneminin En Sıra Dışı Tasarımı Jaguar E-Type .......................................... 70

Çöldeki Macera; Yeni Porsche Dakar 911 Tanıtıldı ...................................... 72

Depremler Nasıl Oluşur? ................................................................................................................. 76

Bel Fıtığından Korunmanın Yolları Nelerdir? .................................................... 78

Sınırları Aşan Tatları ile Van Mutfağı ............................................................................. 79

Cebirin Babası Hârezmî ................................................................................................................... 80

Kış Gelirken Klima Bakımı Nasıl Yapılır? ..................................................................... 81

Orta Çağ Dünyası ...................................................................................................................................... 82

AKO Grup olarak 2022 yılı finansal sonuçlarınızı değerlendirir misiniz? Ciro, üretim ve istihdam açısından nasıl bir süreç geride kaldı?

AKO Grup, lastik, jant, akü, kaplama ve ÖTL (ömrünü tamamlamış lastik) olmak üzere beş farklı alanda 5 farklı tesisle faaliyet gösteriyor. AKO Grup olarak 2022 yılı ciromuz 8,5 milyar lira düzeyinde gerçekleşmiştir. 2021’e göre cirosal olarak yüzde 115 büyüdük. İstihdam rakamlarımıza baktığımızda ise üretim hatlarımızdan yönetim ofislerimize, işlerini büyük bir uzmanlıkla yerine getiren, ülke ekonomisine ve toplumun yaşam kalitesine katkı sağlama azmimizi paylaşan 6 binden fazla arkadaşımız ile yolumuza devam ediyoruz.

Petlas markamızla 18 bin ton olan aylık üretim kapasitemiz yapmakta olduğumuz ek yatırımla 21 bin tona ulaşacak. Petlas markamızla şu ana kadar 138 ülkeye ihracat yaptık. Bu anlamda Türkiye’den en çok ülkeye lastik ihraç eden lastik üreticisi pozisyonundayız.

2022 yılı genel olarak nasıl geçti? Yıl sonu kapanış değerlendirmeniz nedir?

2022 yılı genel olarak dünyada yaşanan daralmanın son bulduğu,

ihracat ve pazarda büyüdüğümüz bir yıl oldu. Öyle ki, 8,6 milyarı geçen ciromuzla geçen seneki ciromuzun 2 katından fazlasına ulaştık. 2022 yılını kapatırken de 2023 ciro hedefimizi çok yükseklerde belirledik. Özellikle üretimde planladığımız kapasite artışını zamanında sağlayabilir ve ihracatta hedeflenen seviyeleri yakalayabilirsek, AKO Grup olarak 2023 yılını yine 2 katı geçen ciro artışı ile kapatmayı hedefliyoruz.

Grubun sanayi alanındaki yatırımlarından, varlığından söz eder misiniz?

Global pazarda premium lastik markalarından biri olma yolundaki hedefimize ulaşmak için makine, kalıp ve yeni ürün geliştirme yatırımlarımız hızla devam ediyor. Türkiye’nin yerli sermayeli sanayi gücü AKO Grup (Abdulkadir Özcan A.Ş.), bünyesinde ise Petlas, AKO Akü, AKO Jant ve AKO ÖTL Geri Dönüşüm şirketleri bulunuyor. Bu şirketler bugüne dek gerçekleştirdiği yaklaşık 11 milyar TL (800 milyon dolar) düzeyindeki yatırımın meyvesini, güçlü ciro artışı ile topluyor. Bu yatırımların sonucu olarak AKO Grup 2022 yılı ciromuz 8,6 milyar lira düzeyinde gerçekleşmiştir.

Lastik ve akü sektörlerinde girişimlerinizden söz eder misiniz?

Petlas bünyesinde binek araçlardan kamyonlara, otobüslerden yarış araçlarına, traktörlerden askeri birlik ve güvenlik güçlerinin kullandığı araçlara, makinelerinden savaş jetlerine, neredeyse tüm araç çeşitleri için 80 farklı desen ve 2500 farklı ebatta üstün nitelikli lastikleri, yerli sermaye, yerli Ar-Ge ve gücü ile üretiyoruz. Bu bağlamda Avrupa’nın tek çatı altındaki en büyük lastik fabrikasıyız. Bu hem metrekare hem de ürün çeşitliliği olarak böyle. Türkiye lastik sektörünün Ar-Ge’ye yatırım yapan yüzde 100 yerli sermayeli tek şirketiyiz ve bu çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Ar-Ge çalışmalarımızı yerli uzmanlık ve bilgi birikimi (know-how) ile gerçekleştiriyoruz, kendi teknolojilerimizi geliştiriyoruz.

Ayrıca Çankırı’da 2016 yılında üretime başlayan AKO Akü fabrikamızda Turbo Akü, AKO Prestige, President, Mega DC, XForce marka akülerin üretimi tamamen yerli ar-ge, yerli gücü ve girdiyle yapılıyor. Şu an 65 bin metrekare kapalı alana sahip tesiste yıllık 3 milyon akü üretimi yapılıyor. Endüstri 3.0 ve sıfır atık prensibine uygun olarak üretim yapan bu tesislerde aküler için plastik enjeksiyon, akü üretim ve atık akü geri dönüşüm tesisleri bir arada bulunuyor.

AKO Grup Yönetim Kurulu Üyesi S. Safa Özcan’ın AKO grubun yatırımları, girişimleri ve başarıları hakkında gelişmeleri paylaştığı röportajından öne çıkanları sizler için derledik.

S. Safa Özcan

Yönetim Kurulu Üyesi

Başarı Hikayesi

2022’nin

HABER

6

2022 DEĞERLENDİRME

Grubun bu yıl yatırım planı hakkında bilgi verir misiniz? Önümüzdeki üç yıllık süreçte hangi alanlarda yatırım planlıyorsunuz? Bu yıl yatırım bütçesi nedir?

Grup olarak temel önceliğimiz, organizasyonel ve endüstriyel yatırımlar ve marka yatırımlarıyla ülke ekonomisine sürdürülebilir katkı sağlamak. Büyümemizi Türkiye’ye katkı yaparak sürdürmek bizlere gurur veriyor. 2005 yılında devraldığımız, yerli sermaye, yerli Ar-Ge ve mühendislik, yerli üretim gücümüz ile Türkiye’nin lastik markası kimliğini gururla taşıyan Petlas'a bugüne dek 8 milyar TRY’ye (600 milyon dolar) yakın düzeyde yatırım gerçekleştirdik. Bu rakama grubumuz bünyesinde yer alan diğer sanayi şirketlerimize yapılan yatırımlar da eklendiğinde, AKO Grup yatırımlarının toplamı yaklaşık 11 milyar TRY (800 milyon dolar) düzeyine geliyor.

En son yatırımımız olan AKO ÖTL Geri Dönüşüm fabrikası bu yıl içinde üretime başladı. Ankara Başkent Organize Sanayi Bölgesinde toplam 30 milyon dolar yatırımla hayata geçirdiğimiz Avrupa’nın en büyük entegre lastik geri dönüşüm tesisi, Türkiye’de bir yılda oluşan atık lastiğin dörtte birini tek başına dönüştürerek nitelikli hammaddeye çevirecek kapasiteye sahip.

Bu yıl ki yatırım planlarımız doğrultusunda, AKO ÖTL Geri Dönüşüm Tesisimizi bu yıl içindeki 10 milyon dolarlık yatırımla üretime açtık. Petlas lastik fabrikamızda, depo ile üretim alanlarının genişletilmesi ve büyütülmesi ile yeni nesil üretim teknolojilerine yönelik bu yıl yaptığımız 30 milyon dolarlık yatırımımızda hızla sona yaklaşıyoruz. Çankırı’daki AKO Akü fabrikamızda 10 milyon dolarlık yeni bir plastik enjeksiyon ünitesi inşaatımızı yıl sonuna kadar bitirerek üretime geçmeyi hedefliyoruz.

Şirketlerimizin yüksek rekabet gücü, başarılı sonuçlarına ve güçlü ciro büyümesine yansıyor. 2022 yılı planlı yatırımlarımız, yaklaşık 50 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti.

Grup yurtdışında da önemli adımlar attı. Yurtdışı gelirleriniz hangi noktaya geldi? Yurtdışında hangi pazarlarda büyümek ve yatırım planınız bulunuyor, söz eder misiniz?

Kuzey Amerika’dan Okyanusya ülkelerine, Afrika ve Orta Doğu’dan Kuzey İskandinavya’ya yayılan geniş bir coğrafyaya ihracat gerçekleştiriyoruz. Yurt içi pazardaki güçlü konumumuzun yanı sıra, aralarında ABD, Almanya, İtalya gibi büyük ölçekli otomotiv endüstri ve lastik pazarına sahip ülkelerin de yer aldığı 6 kıtada halihazırda 120’yi aşkın ülkede rekabetin Türk oyuncusuyuz.

Ağırlıklı olarak Kuzey Amerika ve Avrupa pazarında olmak üzere 2022 yılında 365 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik.

Enerji sektöründe kartlar yeniden dağıtılıyor ve Rusya’ya karşı Avrupa ülkeleri bir çıkış arayışında. Avrupa’da resesyon gündemde, yüksek enflasyon gibi sorunlarda düşünülürse; bir sanayici olarak enerji krizi bekliyor musunuz? Artan fiyatlar üretim maliyetlerine yansıması ne olur? Bunun tüketici tarafından nasıl karşılanmasını bekliyorsunuz?

Özellikle Rusya kaynaklı olarak enerji krizinin yaşanacağı her kesimin hemfikir olduğu bir gerçek. Biz de yaşanabilecek

bu olumsuz sürece karşı öngörülerimizle alternatifli olarak önlemler alıyoruz. Üretim tesislerimizi Güneş Enerji Santralleri (GES) ile donatıyoruz. Yaklaşık 3 milyon dolar yatırımla AKO Jant ve AKO Akü üretim tesislerimizin çatılarına güneş enerjisi panelleri koyduk. Devreye giren 2 tesisten elde edeceğimiz yıllık 8 milyon kwh enerji ile bu tesislerinde kullandığımız enerjinin dörtte birini kendimiz üretmiş olacağız. Bu yatırımla yıllık enerji maliyetlerimizde 1 milyon dolara yakın tasarruf sağlamış olacağız.

Kısa bir süre içinde Petlas Lastik fabrikasında GES yatırımını tamamlamayı planlıyoruz. Ayrıca Petlas fabrikamızda yaptığımız Turbo Kompresör yatırımı ile buhar jeneratörlerimizden elektrik enerjisi elde edeceğiz. Böylece Petlas fabrikamızda toplam enerji giderimizin %60’ını sürdürülebilir kaynaklardan elde etmeyi planlıyoruz.

HABER

7

2022 DEĞERLENDİRME

120’ye yakın ülkeye ihracat gerçekleştiriyorsunuz. Yurt dışı pazarınız, ağırlıklı olarak hangi ülkeler ve bölgelerden oluşuyor? Bu kadar geniş çapta ihracatı nasıl gerçekleştiriyorsunuz?

2021 yılında ihracatı 322 milyon dolar ciro ile kapattık. 2022 yılı ihracatımız ise 365 milyon dolardır. Şu an aktif olarak 118 ülkeye ihracat yapıyoruz. Bu anlamda Türkiye’nin sayı olarak en çok ülkeye ihracat yapan lastik üreticisi pozisyonundayız. İhracatta özellikle Kuzey Amerika, Güney Amerika ve Avrupa ülkelerine aktif ihracat yapıyoruz. Bununla beraber Ortadoğu ülkeleri ve Bağımsız Devletler Topluluğu (Azerbaycan, Belarus, Kazakistan, Kırgızistan, Moldova, Özbekistan ve Tacikistan) ülkelerinde de ciro artış hedeflerimiz var. Ancak en çok ciro artışı yapacağımız ülkelerin Kuzey Amerika, Güney Amerika ve Avrupa olacağını düşünüyoruz. İhracatta pandemi sonrası süreçte, özellikle uzak doğu ülkelerinden yapılacak alımlarda nakliye maliyetlerinin artışı ve öngörülemeyişi, bu noktada daha stabil olan Türkiye’yi cazip kıldı. Diğer etken ise pandemi süresince birçok üreticinin, üretimlerini durdurması veya azaltması olmuştur. Petlas olarak üretimi azaltmadan sürdürmemiz bizi uluslararası alanda güvenilir bir tedarikçi pozisyonuna taşıdı. Yeni ihracat kanalları kazanmamızı sağladı.

Üçüncü olarak da son dönemlerde ürün gamında yaptığımız iyileştirme ve nitelikli ürün sayısının artışı ile pazarlama faaliyetlerinde sürekliliğimiz büyümemize pozitif yansıdı.

Sizce Türkiye’nin ihracat birim değerini artırmak için neler yapılmalı?

Ülkemiz jeopolitik konumuyla, üretim ve ihracat için mükemmel sayabileceğimiz bir pozisyonda. Son yıllarda yaşanan ticaret-tedarik zincirinde yaşanan koşullar, tüm ülkeleri zorlayan enflasyon ve ekonomik zorluklar, ülkemizin uluslararası ticaret için avantajlı olan bu konumunun değerini daha da artırıyor. Bu nedenle üretime yapılacak yatırımlar ve bizim yaptığımız gibi değişen koşullara hızlı uyum sağlayabilen ihracat stratejileri geliştirmek Türkiye’yi daha nitelikli bir üretim ülkesi konumuna getirecektir. Bu konuda ülkemiz yatırımcısı ve ihracatçısına duyulacak güven ve verilecek destekler çok değerlidir.

Türkiye’nin markalaşma vizyonu sektörünüze nasıl yansıyor?

Ülkemizde üretim yapan uluslararası birçok markadan farklı olarak biz, yüzde yüz yerli bir marka olarak, konumumuzun vizyonumuzun bir göstergesi olduğuna inanıyoruz. Biz “Türkiye’nin lastiği, dünyanın tercihi!” sloganımızla bugün Türkiye’den en çok ülkeye ihracat yapan lastik

üreticisi pozisyonundayız. Petlas bünyesinde binek araçlardan kamyonlara, otobüslerden yarış araçlarına, traktörlerden askeri birlik ve güvenlik güçlerinin kullandığı araçlara, makinelerinden savaş jetlerine kadar çok farklı kullanım alanlarına sahip araçlar için geliştirilen üstün nitelikli lastikler; yerli sermaye, yerli AR-GE ve gücü ile üretiliyor. Türkiye lastik sektörünün AR-GE yapan yüzde 100 yerli sermayeli tek şirketiyiz ve bu çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. AR-GE çalışmalarımızı yerli uzmanlık ve bilgi birikimi (know- how) ile gerçekleştiriyoruz, kendi teknolojilerimizi geliştiriyoruz. Lastik endüstrisinin doğası gereği, ülkemizde var olmayan doğal kaynaklardan oluşan bazı ham maddeler, yurt dışından ithal ediliyor. Ancak endüstrimizde lastik endüstrisinde asıl katma değer unsurlarını, lastik karışımlarında ve sırt tasarımlarında kullanılan bilgi birikimi ve teknoloji oluşturuyor. Ürettiğimiz lastiklerin hiçbirinde dışarıdan alınmış lisans kullanılmıyor. Tüm ürünlerimizi, kendi AR-GE ekibimizden aldığımız güç ve kendi teknolojimizle geliştiriyoruz. Yerli sermaye, yerli AR-GE ve mühendislik, yerli üretim gücüyle, ülkemizin lastiklerini, ülkemiz için, ülkemizde üretiyoruz.

Abdulkadir Özcan

Yönetim Kurulu Üyesi

Yönetim Kurulu Üyesi Abdulkadir Özcan ile başarı dolu hikâyelerini konuştuk.

AKO Vizyonu

İhracattan Ar-Ge’ye

HABER

8

2022 DEĞERLENDİRME

AR-GE çalışmalarınız, faaliyetlerinizde ne kadar yer tutuyor? AR-GE yapılanmanızdan bahseder misiniz?

Petlas olarak 2021 yılı AR-GE yatırımlarımız 29 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. 2010 yılında hayata geçirdiğimiz, tam donanımlı AR-GE laboratuvarımızın analiz kabiliyetlerinin yanı sıra, lastik test laboratuvarımız, mekân (indoor) ve dış mekân (outdoor) test imkânlarımız ve uluslararası akreditasyona sahip test pistimizle üst düzey AR-GE yeteneğine sahibiz. Türkiye’nin ilk ve tek uçak lastiği, ilk radyal traktör lastiği, ilk tam çelik makinesi lastiği ve makineleri için büyük dolgu lastikleri, askeri araç lastikleri, tam çelik otobüs/kamyon lastikleri, yakıt tüketimini ve karbon salınımını azaltan çevreci lastikler gibi ürünleri, dışarıdan teknoloji transferi olmadan, kendi bilgi birikimimiz, yetişmiş insan gücümüz ve AR-GE yeteneklerimiz sayesinde üretip, tüketiciye sunuyoruz. Ürünlerimiz, tam donanımlı AR-GE laboratuvarlarımızda geliştiriliyor, Petlas’ın sermaye ve bilgi birikiminin yanı sıra, bu topraklardan yetişmiş akıl ve beden gücüyle üretiliyor, kendi bünyemizdeki akredite test pistimizde test ediliyor. 2021 yılında, ürettiğimiz 366 projeyle Türkiye AR-GE 250 Araştırması’nda “AR- GE Proje İlk 100” kategorisinde tüm sıralama içinde 3. sırada yer alırken 2021 yılındaki aynı araştırmada en çok AR-GE projesi gerçekleştiren lastik şirketi unvanını da kazandık.

HABER

9

2022 DEĞERLENDİRME

Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu araştırmasında, 82. sıradan 73. sıraya yükseldik.

Capital 500’de 149. sırada yer alarak lastik sektöründe en hızlı büyüyen şirketi olduk.

Turkish Time Ar-Ge sıralamasında 3. sırada yerimizi aldık.

Altın İhracatçı ödülünü aldık.

Üretim tonajında sağlanan %10’luk artışla tüm zamanların üretim rekorunu kırdık.

Bayi sayımızı 785'e yükselttik.

Çalışan sayımızı %19 artışla 4685'e yükselttik.

Binek grubunda 16 yeni ürün, 248 yeni ebat ürettik.

Ciromuz yükselerek 12 Milyar TL’ye yaklaştı.

BMC Tulga, Bayraktar Kızılelma, FNSS ÖMTTZA, Milli Muharip Uçağı, Bayraktar Akıncı uçaklarının tek lastik tedarikçisi olduk.

Karbon ayak izimizi azaltmak için 19 milyon dolarlık güneş enerjisi paneli yatırımı yaptık.

“Petlas Burada” reklam filmimizi yayınlandık.

Petlas 2022 Türkiye Offroad Şampiyonasının isim sponsoru olduk.

Milyon Kadına Mentor Programına katılarak kadın istihdamının artmasına destek sağladık.

Çağlar Küçükdumlu ile Türkiye Drift Şampiyonu olduk.

2022’de Neler Yaptık

AKO’da

?

2022, AKO Grup için yeniliklerle dolu, dinamik ve verimli bir sene oldu. Petlas, AKO Akü, AKO Jant, AKO Lastik Kaplama fabrikalarımızda yeni ürün geliştirme süreçleri, sürdürülebilirlik yatırımları ve ÖTL tesisimizin üretime geçmesi gibi birçok alanda somut başarılara imza attık.

Petlas’ın isim sponsorluğunda Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu tarafından düzenlenen Petlas 2022 Türkiye Offroad Şampiyonası, 5-6 Kasım tarihlerinde Kahramanmaraş’ta düzenlenen yedinci yarış etabıyla son buldu. Kemal Özsoy- Yiğitcan Yüksel ikilisi, şampiyonanın genel klasmanında zafere ulaşan isimler oldu.

2022’nin

Belli Oldu

Türkiye Offroad Şampiyonları

Ülkemizin en önemli otomobil sporu organizasyonları arasında yer alan Petlas 2022 Türkiye Offroad Şampiyonası, geçtiğimiz hafta sonu Kahramanmaraş’ta, 88 sporcunun katılımıyla tamamlandı. 9 tanesi İran’dan olmak üzere toplamda 44 aracın 24 şehri temsil ettiği rekabet dolu yarışta ikili gruplardan oluşan ekipler, ilk gün orman, ikinci gün ise seyirci etabında mücadele etti.

Heyecan dolu yarışlarla geçen offroad sezonunda genel klasman ve SSV kategorisinde birinciliği EVL Garage’dan Kemal Özsoy-Yiğitcan Yüksel göğüsledi.

Engin Öztürk-Ebubekir Uysal ikilisi genel klasman ikinciliği ve Sınıf 3 birinciliğini elde ederken, Kenan Özsoy-Harun Deynek ikilisi ise üçüncülüğünü elde etti.

Bine yakın bayisi ile Türkiye’nin dört bir yanında kullanıcıları ile buluşan ve 120’ye yakın ülkeye ihracat yapan Petlas’ın Satış Direktörü Ahmet Candemir, “Sporcuların birbirleri ile olduğu kadar, farklı doğa ve arazi koşulları ile de

Ahmet Candemir

AKO Grup Satış Direktörü

HABER

12

HABER

mücadele ettiği offroad sporuna destek vermek ve bu heyecanın içinde yer almak gurur veriyor. Türkiye’de lideri olduğumuz Ar-Ge çalışmalarımızın ilham kaynağı, ülkemizin zorlu arazi, yol ve doğa koşullarıdır. Ar-Ge gücümüzü sportif rekabete aktardığımız Petlas Motorsport departmanımız ve yarış lastiği geliştirme programımız kapsamında, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) ile birliğimiz artarak devam edecek.” dedi.

Petlas, Türkiye Offroad Şampiyonası’na 2023 ve 2024 yıllarında da isim sponsorluğuyla destek vermeye devam edecek.

TOSFED tarafından düzenlenen 2022 sezonunun otomobil sporları ödülleri, Zorlu PSM’de düzenlenen gala gecesinde sahiplerini buldu.

Petlas sponsorluğunda 3 yarışlık Türkiye Drift Şampiyonasında başarıyla mücadele veren Çağlar Küçükdumlu, 2022 yılı Türkiye Drift şampiyonluğunu kazandı. 2022 yılında Türkiye Offroad

Şampiyonası'nın isim sponsoru olan Petlas markamıza TOSFED Başkanı Eren Üçlertoprağı teşekkür plaketi takdim etti. Plaketi Petlas adına teslim alan AKO Grup Satış Direktörü Ahmet Candemir ayrıca 2022 yılında sponsor olduğumuz Türkiye Offroad Şampiyonasında kazananlara da ödüllerini takdim etti.

Türkiye’de lideri olduğumuzAr-Ge çalışmalarımızın ilham kaynağı, ülkemizin zorlu arazi, yol ve doğa koşullarıdır.

‛‛

‛‛

HABER

13

HABER

Türkiye lastik sektörünün yerli sermayeli lider markası Petlas, kış koşullarında yol ve sürüş güvenliğinin önemini vurguladı. Hava sıcaklığının 7 derecenin altına düştüğü zamanlarda ise kış lastiği kullanımı gerekliliğine dikkat çekti.

Kar Yağmasını Beklemeyin

Kış Lastiğine Geçmek İçin

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tebliği gereğince, yılın 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasında tüm kamyon, çekici, tanker, otobüs, minibüs, kamyonet ve ticari otomobillerde kış lastiği kullanımı zorunlu hale geliyor; özel otomobillerde ise kış lastiği kullanımı zorunluluk değil, tavsiye olarak yer alıyor. Türkiye lastik sektörünün yerli sermayeli Ar-Ge lideri Petlas, sosyal sorumluluk bilinciyle; kış aylarında sürüş güvenliği için lastik ve araçla ilgili dikkat edilmesi gereken konuları ele alıyor.

Etkisini hissettirmeye başlayan kış koşullarında, yol ve sürüş güvenliğine daha da fazla hassa- siyet gösterilmesi gerektiğini vurgulayan Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, sözlerine şöyle devam etti:

“Sürüş güvenliği, aracın yere temas ettiği nokta olan lastiklerden başlar. Doğru mevsimde doğru lastik kullanımı da araç güvenliğini sağlayan

temel unsuruların başında gelir. Bahar ve yaz aylarında kullandığımız standart yaz lastiklerinin performansı ağır kış şartlarında yeterli olmaz. Kar lastiği olarak da anılan kış lastiklerinin sadece kar yağarken kullanılan lastikler olmadığını belirtmek gerekir. Bilinenin aksine kış lastikleri yalnızca karlı ve buzlu yol koşullarında kullanılmak üzere değil, sıcaklığın 7 derecenin altına düştüğü değişken hava ve yol koşullarında aracın dengeli ve güvenli hareket etmesini sağlamak için tasarlanmışlardır. Kış lastikleri özel olarak geliştirilmiş tasarımı ve hamuru ile en düşük hava sıcaklıklarında bile yumuşaklığını ve dayanıklılığını korur. Yaz lastiği ise soğuk havada sertleşir. Kış lastiğini yaz lastiğine göre üstün kılansa sürücüleri en çok zorlayan ıslak, çamurlu, kaygan, karlı, erimiş karlı ve buzlu zeminlerde kış lastiklerindeki özel karışımın lastiğin sertleşmesini engelleyerek, güçlü çekiş, güvenli frenleme ve viraj alma

Esra Ertuğrul Boran

Pazarlama Müdürü

HABER

14

DOSYA: Kış Lastikleri

özellikleriyle dengeli ve konforlu sürüş sağlamasıdır.”

Kış lastiğinin taşıması gereken işaretlere de değinen Boran: “Lastiğin kış lastiği olduğunu gösteren Üç Zirveli Kar Tanesi (veya 3PMSF-Three Peak Mountain Snow Flake) işareti, bağımsız kuruluşlar tarafından gerçek kış koşullarında test edildikten sonra lastiğe verilen bir kış lastiği sertifikasıdır ve lastiğin yanak bölgesinde yer alır. Bu işaret lastiklerin kar üzerinde, buzlu yollarda ve düşük sıcaklıklarda güvenlik ve kontrol açısından yüksek performans sağladığının göstergesidir. Ağır kış koşullarının hüküm sürdüğü coğrafyalarda Üç Zirveli Kar Tanesi işaretli lastikler kullanılmalıdır.” dedi.

Lastik hava basıncının kontrol edil mesinin de sürüş güvenliğini olumsuz etkile yebilecek durumları

önlemek için büyük önem taşıdığına dikkati çeken Boran, sürücülerin tüm Türkiye’de en yaygın bayi ağına sahip olan Petlas bayilerine giderek lastik hava basıncı ve diş derinliği kontrolü yaptırabileceğini de sözlerine ekledi. Boran, kış lastiği kullanım avantajlarını şöyle sıraladı:

Yol Hakimiyetini Artırır:Kış lastikleri +7 ile -40 derece arasındaki sıcaklıklarda sertleşmeyi önleyen yumuşak bir bileşime ve karlı, buzlu yollarda tutunmayı artırıcı kılcal kanallarıyla daha kısa fren mesafesi ve yol hakimiyeti sağlar.

Lastiklerin kullanım ömrü uzar: Kışın kış lastiği, yazın yaz lastiği kullanıldığında her iki lastiğin yuvarlanma direnci düşük olacağından kullanım ömrü daha uzu n olur.

Yakıt tasarrufu sağlar:Kışın karlı zeminde kış lastiği kullanımı yol tutuşunu artırarak patinajı azalttığı için daha az yakıtla daha uzun yol almanızı sağlar. Yaz mevsiminde kullanılan kış lastiği de yola daha fazla tutunma sağlayacağı için daha fazla yakıt sarfiyatına sebep olur. Bu nedenle kışın kış lastiği yazın yaz lastiği kullanmak çok daha ekonomiktir.

Petlas Glacier W661 İle Aracınız Kara Kışa Hazır Olsun

Petlas’ın tamamen yerli Ar-Ge ekibi ve işgücü ile geliştirilen kış lastiği Glacier W661, geliştirilmiş sürüş konforu, emniyet ve dayanıklılığı ile göz dolduruyor. Takviye kuşak ve geniş çelik kuşaklar ile eksiz topuk teli ve sert topuk dolgusu sayesinde yüksek hızda stabilite ve konforlu bir sürüş sağlıyor. Bu ürünler, tam silikalı sırt karışımı ile düşük sıcaklıklarda esnekliğini koruma ve karlı/buzlu zeminlerde yüksek tutunma yeteneğine sahip. Desen tasarımında kullanılan geniş yanal oluklar ve dönme yönüne optimize edilmiş bloklar da karlı zeminlerde yüksek fren emniyeti, Z biçimli ince kerfler ile buzlu ve karlı zeminlerde üstün performans sunuyor.

Üç Zirveli Kar Tanesi (veya 3PMSF-Three Peak Mountain Snow Flake) işareti, bağımsız kuruluşlar tarafından gerçek kış koşullarında test edildikten sonra lastiğe verilen bir kış lastiği sertifikasıdır ve lastiğin yanak bölgesinde yer alır.

HABER

15

DOSYA: Kış Lastikleri

Sıcaklıkların düştüğü, yağışlı ve rüzgarlı havaların kendini göstermeye başladığı kış aylarında araçların performansının düşmemesi için kış mevsimine özel bakımlarının yapılması büyük önem taşıyor. Sert hava koşulları bastırmadan genel bakımların yapılması gerektiğini hatırlatan Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, özellikle lastik, motor suyu, akü gibi sürüş güvenliği açısından büyük önem taşıyan alanlarda bakımların ihmal edilmemesine dikkat çekti.

Bakım Şart

Kışın Güvenli Sürüş İçin

“Tıpkı canlılar gibi araçlar da kış soğuklarından ve mevsimsel koşullardan etkileniyor” diyen Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, kış soğukları bastırmadan alınacak önlemlerle hem sürüş güvenliğinin hem araç performansının korunabileceğini aktardı.

HABER

16